Sunteti aici: Fabricat in Iasi»Important,Noutati»Firmele iesene platesc bani grei pentru a-si proteja afacerile prin marca inregistrata

Firmele iesene platesc bani grei pentru a-si proteja afacerile prin marca inregistrata

Articol de ROXANA NICHIFOR

      Companiile iesene isi pot proteja afacerea prin inregistrarea marcii la OSIM. Numele unei companii poate deveni adesea obiect de „santaj” in cazul in care acesta nu este „marca inregistrata”. Printre companiile cele mai importante din Iasi care si-au protejat marca prin inregistrarea la OSIM se afla grupurile de firme Conex si Kosarom.

      Proprietatea asupra unei marci este data de certificatul de inregistrare acordat de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM). O marca se poate proteja la nivel national sau international, blocind un singur domeniu de activitate sau chiar mai multe. Se pot bloca indurstria alimentara, constructiile, imbracamintea etc. Companiile puternice, care tin la identitatea marcii lor, blocheaza toate clasele. De aceea, cine va dori sa produca suruburi, de exemplu, sub brandul Coca-Cola va avea mari probleme de ordin legal. „Pentru orice demers in acest sens, exista consilierii de proprietate intelectuala, care au grija de toate elementele necesare inregistrarii unei marci. La noi vin firmele cu intentia de a inregistra o marca, iar noi le oferim cadrul legal pentru actiunea lor!”, a declarat un reprezentant al Institutului National de Inventica Iasi.

      Marca unica pentru fiecare societate

      In Romania pot exista 100 de societati cu raspundere limitata (SRL) cu acelasi nume. Cu toate acestea, doar o firma poate sa detina marca inregistrata pe o anumita clasa si sa le interzica tuturor celorlalte sa comunice folosind numele in cauza. „Firma Asam Iasi are marca inregistrata la OSIM! Nu am avut probleme de suprapunere cu alte denumiri. O situatie de acest gen am avut pe firma Conex Iasi, cu operatorul de telefonie mobila Connex, actualul Vodafone. Totusi, situatia nu a fost tergiversata prin «plimbari» pe la instantele de judecata sau alte aspecte de acest fel!”, a declarat ieri Ruxandra Crisan, PR manager al grupului de firme Conex Iasi.

      Personalizarea poate stopa frauda

      Nu se pot inregistra marcile care sint compuse doar din cuvinte comune, intrate in limbajul curent sau care sint identice sau similare cu alte marci inregistrate, folosesc numele propriu sau imaginea unor persoane publice fara acordul acestora sau cele care induc consumatorii in eroare cu privire la provenienta lor geografica. Desi exista firme cu nume comune, generice, de tip Vulcanizare SRL sau Croitorie SRL, acestea nu vor putea fi inregistrate niciodata la OSIM. Un nume existent in dictionar, care denumeste o categorie, nu poate fi inregistrat ca marca. De aceea nu exista pe piata marci de tipul „Suc” sau „Bomboane”. „Nu am avut cazuri care in care firmele au ajuns in instanta pentru un nume inregistrat la OSIM. Exista si tot felul de tertipuri de acest gen prin care se inregistreaza la OSIM numele unei firme deja existente pe piata, dupa care se solicita anumite foloase de ordin material pentru ca societatea respectiva sa poata folosi denumirea in continuare”, a declarat Catalin Neagu, consilier iesean pe probleme de proprietate industriala.

      Protejarea afacerii costa

      O marca puternica este aceea care se bucura de o reputatie buna pe piata. In afara de servicii sau produse de calitate, este nevoie de un proces de branding coerent. Numele, sloganul si logotipul unei afaceri contribuie la crearea unei perceptii favorabile, la recunoasterea si asocierea identitatii companiei cu obiectul ei de activitate si cu beneficiile pe care respectiva marca le ofera clientilor ei. Grupul de firme Conex nu este singurul exemplu din Iasi. Kosarom are inregistrate la OSIM toate produsele pe care le produce si comercializeaza, acoperind intregul domeniu. In acelasi timp, companii precum Unirea, Melcret, Antibiotice, Cotnari, Casa Lebada, Iasisting, Grapefruit sau Societatea civila profesionala de avocati „Gheorghiu&Nechita” au marci inregistrate, tocmai pentru a-si proteja afacerile.

      Pentru firmele care vor sa inregistreze o marca, costurile nu sint tocmai mici. In conditiile in care se opteaza pentru acoperirea unei singure clase, pretul ajunge la putin peste 250 de euro. Firmele care vor sa acopere toate cele 46 de clase existente trebuie sa scoata din buzunar un pret inzecit, ajungind la 2.400 de euro.

      Ce este marca inregistrata

      Marca inregistrata poate fi un nume (marca verbala), un semn grafic, marca figurativa, sau o combinatie a celor doua. Prin inregistrarea unei marci se blocheaza posibilitatea ca alte firme sa comunice cu un nume, slogan similar sau identic cu al companiei care l-a gindit initial. De asemenea, se evita pierderea dreptului de a folosi un nume, un slogan sau un logotip in favoarea unei companii care a inregistrat ca marci respectivele cuvinte, propozitii sau desene.

Comments

Leave your comment

Your Name: (required)

E-Mail: (required)

Website: (not required)

Message: (required)

Send comment