Sunteti aici: Fabricat in Iasi»NOUTATI

NOUTATI

15 marci care reprezinta Iasul

Iata un material care cred ca este inspirat de proiectul nostru.

   Autor: Ancuta BALAN, ZiaruldeIasi

Ce „marfa” mai reprezinta astazi Iasul in tara? “Ziarul de Iasi” a realizat o analiza pe aceasta tema, alcatuind astfel o lista cu 15 produse sau firme care sunt acum adevaratii ambasadori ai judetului. Vechea mandrie a Iasului, industria grea, tevile Metalurgica sau firele marca CFS, a fost inlocuita in ultimii ani cu noi branduri care fac cunoscut Iasul. Pe langa vechile marci Cotnari, Antibiotice, uleiul Unirea etc., au aparut branduri precum Iulius Mall, Polirom, Kosarom, Tess Conex sau Grapefruit. Ce spun specialistii despre importanta brandurilor pentru o comunitate?

Vechea mandrie a Iasului, industria grea, a fost inlocuita de noi branduri. Tevile marca Metalurgica, firele de la Combinatul de Fibre Sintetice sau piesele imense, carate cu masini colosale, de la Combinatul de Utilaj Greu, marcau judetul pe harta economica a tarii inainte de ‘90. Investitorii ieseni incep insa sa inlocuiasca vechile industrii ale perioadei comuniste cu branduri din moda, din edituri, cu marci de piese auto, produse din carne sau cu mall-uri.

“Ziarul de Iasi” a provocat importanti patroni din Iasi, posesori de branduri in ascensiune, cum ar fi Polirom, Iulius Mall, Kosarom, Conex, Cristina Nichita, Grapefruit etc. sa isi descrie propria afacere si modul cum a evoluat de la infiintare.

Iasul are si alte branduri importante, aparute inainte de 1990 si pastrate si in prezent, printre care se afla Antibiotice, Cotnari, Bucium, perdelele de Pascani sau uleiul Unirea, ori dupa ‘90, cum ar fi Irina Schrotter, Ravioli, produsele din lapte de la Promilch, targurile Camex etc. Nici unul din patronii ieseni nu si-a putut aprecia in cifre valoarea brandului detinut. Aceasta desi, in strainatate, evaluarea in bani a unei marci este un lucru obisnuit.

“K”-ul Kosarom-ului vine de la knock-out
Cat valoreaza marcile Iasului? Potrivit standardelor internationale de contabilitate sau evaluare, valoarea unui brand nu se poate masura in acelasi fel in care se evalueaza un activ tangibil. “Importanta in clasificarea marcilor este notorietatea firmei. Aceasta poate fi aflata printr-un studiu de piata, la nivelul Iasului sau la nivel national, dar deocamdata nu a solicitat nimeni din Iasi un astfel de studiu”, a spus Tudor Jijie, lector doctor in cadrul Facultatii de Economie si Administrare a Afacerilor.

Valoarea unui brand este data de forta financiara demonstrata in piata, respectiv evolutia vanzarilor, pornind de la datele financiare inregistrate, perspectivele de crestere ale categoriei sau industriei respective in anii urmatori sau rata de redeventa. Pentru multi dintre investitorii ieseni, primul pas in afaceri a fost mai degraba o chestiune de inspiratie.

“Afacerea pe care o conduc s-a dezvoltat de zece ori de la infiintare pana in prezent. Am pornit afacerea in decembrie 1990, de la o sectie din fosta intreprindere de comercializare a carnii, care s-a privatizat printre primele din tara. Imediat dupa ‘90 nu era nevoie sa faci o analiza de piata, pentru ca populatia era infometata”, a argumentat Neculai Apostol, presedintele grupului de firme Kosarom. “K”, de la knock-out, un rosu puternic si o sabie pentru sigla, prin aceasta isi facea curaj marca Kosarom in primii ani. “Alegerea numelui firmei si a siglei a fost o inspiratie de moment. Am fost ajutati de un prieten, desenator tehnic, iar despre K de Kosarom as putea spune ca vine de la termenul «knock-out». Sabia am adaugat-o pe parcurs, dar vrem sa renuntam la ea pentru ca nu mai corespunde designului actual”, a precizat Apostol.

Kosarom produce in prezent aproximativ 80 de sortimente de preparate din carne, materia prima fiind asigurata in cea mai mare parte din productia proprie. Firma face parte, alaturi de societatile Agricola Tirgu Frumos, Suinprod Roman si Avi Top Iasi, din grupul de firme Kosarom, unul dintre cei mai importanti producatori de preparate din carne din Romania.

Polirom are deja cinci tipografii in toata tara
Editura Polirom a imprumutat numele tipografiei care functioneaza si in prezent in Calea Chisinaului, unde se tiparesc inca o parte dintre carti. In prezent, productia Polirom a ajuns sa fie sustinuta de cinci tipografii din toata tara.

“Avem multi colaboratori in toata tara. Impreuna alcatuiesc ceea ce ar putea fi spiritul editurii, un brand national care, intr-o mare masura, este dator si climatului cultural al Iasului, adica locului unde el s-a format”, a declarat Silviu Lupescu, directorul Editurii Polirom.

In unele cazuri, salturile spectaculoase se explica printr-o eficienta utilizare a resurselor umane. Editura Polirom, de exemplu, a pornit in 1995 de la o cifra de afaceri de 125.000 de dolari si a atins in 2006 o cifra de afaceri de aproximativ cinci milioane de euro, cu 20% mai mare ca in anul precedent.

Iulius Mall, un brand cunoscut in toata tara
Cei care au creat brandul Iulius Mall, infiintat in anul 2000, au reusit sa anticipeze piata. Dupa cum sustin reprezentantii companiei, obiectivul grupului a fost construirea de shopping mall-uri sub acelasi brand in toate orasele cu potential ale Romaniei, unde clientii sa gaseasca marfuri variate si un spatiu placut pentru a-si petrece timpul liber. Si a reusit sa fie cea mai importanta marca de mall-uri din afara Bucurestiului.

“Succesul brandului, traficul de clienti si vanzarile ridicate sunt rezultatul  unei strategii creative de comunicare a avantajelor brandului. Am cautat mereu sa crestem in calitate si sa organizam evenimente atractive”, a explicat Iulian Dascalu, patronul Iulius Group. Dascalu sustine ca nu a evaluat Iulius Mall din punctul de vedere al marcii si nici nu isi pune problema sa o dea in franciza.

Tess Conex si “toba de Iasi”
Noile marci ale Iasului s-au intersectat in timp cu nume importante din tara. O dovada este si evolutia grupului de firme Conex, infiintat in anul 1993, la inceput ca afacere de familie, al sotilor Tereza si Ioan Prisecaru, despre care se spune ca, in aceasta bransa, au dat lovitura cu asa-numita “toba de Iasi”, pentru Dacii, care reusise chiar sa bata, prin pret, “toba de Pitesti”.

“Tess Conex a evoluat odata cu piata pieselor de schimb, care, la randul ei, a evoluat in stransa dependenta cu piata automobilelor. Astfel, daca in primii ani, piesele produse de Tess Conex erau destinate marcii autohtone Dacia, actuala oferta cuprinde piese de schimb pentru aproape toate tipurile de autoturisme”, a explicat Ruxandra Krisan, purtator de cuvint al grupului de firme Conex.

Irina Schrotter si Nichi Cristina Nichita imbraca vedetele
Managerii de firme au inteles ca, daca nu-si promoveaza bine marca, nu au sanse sa concureze cu concernurile europene. Astfel, pentru a-si defini mai bine identitatea, casa de moda Niky Fashion s-a schimbat de curand in Nichi Cristina Nichita.

“Pozitionarea foarte clara pe piata este calea spre succes. Ceea ce ne deosebeste de celelalte marci de moda este linia clasic eleganta pentru femeia din business si gama larga de marimi, ceea ce ne face un apreciat brand de pret-a-porter”, a argumentat Anca Diaconita, director de marketing al Casei de moda Cristina Nichita.

Un alt jucator iesean important in lumea modei romanesti, poate mai cunoscut decit Nichi Cristina Nichita, este Casa de Moda Irina Schrotter. Proprietara acesteia nu a vrut insa sa ofere detalii despre afacerea sa.

Grapefruit, creator de imagine
Din Iasi a luat startul si o importanta firma la nivel national de web design si de evaluare de branduri. Grapefruit, firma infiintata de graficianul Marius Ursache, a desfasurat initial doar activitati creative, design grafic si web, oferite prin Internet clientilor din Statele Unite si Europa, iar din 2001 a avut primul client din tara, firma de telefonie Connex. Patronii Grapefruit ezita insa cind este vorba sa isi evalueze financiar propriul brand.

“Este greu de spus, tocmai pentru ca stiu bine ce inseamna evaluarea unui brand. Nu ma pot gindi decit la un interval de marime: sigur peste 100.000 de euro, dar nu peste 1 milion. De la infiintare pana in prezent cifra de afaceri a crescut cu un ordin de marime, de la zeci de mii la sute de mii de euro”, a mentionat Stefan Liute, director de strategie al firmei Grapefruit.

Potrivit specialistilor in branduri, pentru a calcula valoarea financiara a unei marci, importanta este capacitatea brandului de a genera prin sine insusi venituri pe o perioada lunga de timp. “Daca brandul Grapefruit sau oricare altul ar fi de vanzare, partile ar investi cel mai probabil in mod egal bani intr-un proces de evaluare, inainte sa faca tranzactia propriu-zisa”, a mai spus Liute.

15 marci
Cele 15 marci care pot fi considerate ca reprezinta ambasadorii Iasului sunt, nu neaparat in aceasta ordine: Polirom, Iulius Mall, Kosarom, Conex, Irina Schrotter, Nichi Cristina Nichita, Grapefruit, Cotnari, Bucium, Antibiotice, Perdele Pascani, Ulei Unirea, Ravioli, Promilch lactate, tirgurile Camex.

Cat de importante sunt marcile pentru promovarea unei comunitati
Marcile cu impact economic ajung sa reprezinte o intreaga comunitate. Astfel, sunt cunoscute exemplele cum ar fi Coco Channel pentru moda frantuzeasca, Mercedes pentru industria de masini a Germaniei sau brandul Nokia pentru Finlanda.

“Marcile sunt un fel de ambasadori pentru imaginea orasului unde au fost lansate. In acest fel se exporta niste valori care s-au dezvoltat local si reprezinta la nivel international calitatea anumitor servicii”, a precizat Marius Ursache, director al Grapefruit Design.

Si orasele au nevoie de o marca. “I love New York” a reprezentat una dintre cele mai reusite campanii de promovare a unui oras, iar tricourile cu imaginea literei “I”, urmata de simbolul inimii, sub ele fiind literele “N” si “Y” au devenit clasice.

Campania a fost lansata in 1977 de catre departamentul de dezvoltare economica al statului New York, in scopul relansarii imaginii turistice a orasului.

De curind, Gradina Zoologica din Berlin a inregistrat numele ursuletului polar Knut ca marca, dupa succesul mediatic neasteptat. Respins de la nastere de mama sa, Knut a fost crescut de oameni si a devenit un simbol al distrugerii biodiversitatii si al catastrofei climatice.      

FabricatinIasi: Vinul rosu de Uricani

Iata am gasit un articol interesant in ZiaruldeIasi:

Cine promoveaza un brand national: vinul rosu de Uricani?

Conform unei informatii publicate de „Ziarul de Iasi”, la Balul Palatului Culturii, oaspetii au fost tratati cu doua sortimente de vin: vin alb de Cotnari si vin rosu de Uricani. E adevarat, domnule prefect?

Daca despre Cotnari, cititorii din Iasi, din tara si din Europa chiar cunosc deja destule informatii, datorita promovarii sale profesioniste, despre vinul rosu de Uricani cunosc doar specialistii in viticultura si oenologie, intre care academicianul Valeriu Cotea, detine de departe locul de frunte.

Fara intentia de a plictisi cititorul, facem doar citeva precizari: vinul rosu de Uricani se produce din strugurii proveniti din Podgoria Uricani, cu centrul in fosta comuna Uricani, desfiintata abuziv in anul 1968, azi sat al comunei Miroslava, situat la doar citiva mii de metri de S.C. „Antibiotice”. Viile din zona sint amintite, in istorie, la anul 1588, iar vinul rosu provenea, in cantitati modeste, din „Via cea Mare”, situata pe dealul Uricani.

Astazi, vinul este produs de S.C. „Vinia” Iasi, in trei sortimente – Feteasca Neagra, Cabernet si Merlot, insa iesenii nu-l pot gasi cu usurinta in magazine, probabil datorita pretului. Rar se gaseste si in restaurante. Nici magazinul „Metro” nu are in rafturi un asemenea vin, desi se afla asezat in centrul arealului de cultura si in hotarul Uricanilor.

In afara indicatorului rutier „Uricani – 2 km” de pe DE 583, linga S.C. „Antibiotice”, trecatorul, turistul european nu stie ca respira aroma viilor de Uricani si ca trece pe linga rezervatia floristica „Valea lui David” si „Padurea de Stejar Uricani”.

De unde sa afle, daca nimeni nu-l informeaza? Autoritatile administrative iesene sint in cautare de branduri pentru a fi promovate in Uniunea Eropeana. Acesta nu poate fi promovat? Si cine ar trebui sa fie primul interesat, daca nu Primaria comunala pe teritoriul careia se afla Podgoria Uricani?

Stiti care e aceasta, caci pe harta nu exista comuna Uricani?

Mihai Constantinescu, secretarul Asociatiei Culturale „Fiii Satului Uricani”

Marius Ursache: despre evaluarea brandurilor din proiect

„Ok, hai sa-ti dau niste comentarii pe care nu ma deranjeaza (ba dimpotriva) sa le faci publice:
– Procedura de evaluare e foarte subiectiva, pentru ca fiecare va favoriza acele branduri despre care stie. Nu e reprezentativa pentru ca nu are valoare cantitativa (sa spui ca brandul e cunoscut sau apreciat) si nici calitativa (opinia unor experti din diverse zone nu e relevanta pentru ca nu se bazeaza decat pe un set de criterii de bun simt).
– Notele mele sunt ca apreciere a unui cetatean al Iasului, nu al unui specialist in branding. Ca specialist, nu sunt in masura sa imi dau cu parerea pe un subiect care presupune o alta metodologie de cercetare.
– Inteleg, in acelasi timp, ca e o initiativa menita sa stimuleze interesul pentru brandurile din Iasi si reprezentarea orasului prin brandurile de consum/organizationale, si de aceea o sprijin. ”

Marius Ursache
Chief Creative Officer
Grapefruit

Colaborare cu ZiaruldeIasi

Am reusit sa atragem in proiect principalul cotidian local care va promova proiectul nostru timp de 2 luni. Caseta de mai jos sper sa atraga atentia iesenilor asupra proiectului.

macheta_ziar_fabricatiniasi_color.jpg

FabricatinIasi.ro - club online al brandurilor iesene

   Website-ul www.FabricatinIasi.ro a fost realizat cu scopul de a promova brandurile iesene in mediul online din tara si din strainatate, reprezentand o initiativa a Junior Chamber International Iasi.

   FabricatinIasi.ro a fost creat pentru a deveni un club online al brandurilor iesene. Promovarea pe acest website va consolida pozitia unui brand iesean sau va contribui la crearea unei imagini favorabile si la cresterea notorietatii brandului.

   Cei care isi fac reclama pe aceasta pagina vor beneficia de promovare in mediul online din tara si din strainatate, precum si de promovare la congresele internationale ale JCI, prin prezentarea website-ului si a afiselor publicitare in cadrul standurilor JCI Romania.Proiectul isi propune sa introduca astfel Iasul in circuitul mondial al cluburilor de afaceri JCI.

   FabricatinIasi.ro isi propune sa promoveze in mediul online cele mai importante branduri iesene. Pana la data de 1 iulie 2007 doar brandurile iesene aprobate de juriul FabricatinIasi.ro vor putea achizitiona pixeli. Acest juriu este format din personalitati marcante ale mediului iesean: Sergiu Barna – presedinte JCI Iasi, Toni Hritac – redactor sef Ziarul de Iasi, Ovidiu Chitovanu – executive director Front Page Communication, Marius Ursache – Chief Creative Officer Grapefruit, Marius Alexa – profesor asociat Facultatea de Comunicare si Relatii Publice – SNSPA.

   Utilizatorii FabricatinIasi.ro pot propune la randul lor un brand iesean, utilizand formularul de pe website.

   Sursa de inspiratie pentru acest proiect a fost www.milliondollarhomepage.com, una dintre primele pagini de pe internet destinate exclusiv reclamei. Principiul pe baza caruia functioneaza pagina de internet mentionata a fost gandit de britanicul Alex Tew, student care a reusit sa castige cu website-ul sau un milion de dolari in mai putin de 6 luni.

   Cum functioneaza acest concept? Prima pagina a website-ului este destinata afisarii bannerelor publicitare, oferind o suprafata disponibila de 1000×1000 pixeli, in total un milion de pixeli.

   Cei care doresc sa-si promoveze brandul iesean pe FabricatinIasi.ro vor decide singuri ce suprafata doresc sa ocupe bannerul, altfel spus numarul de pixeli achizitionat, precum si pozitionarea reclamei pe spatiul publicitar.

   Pagina de un milion de pixeli este considerata cea mai putin costisitoare si eficienta modalitate de reclama pe internet. Aceasta se explica prin faptul ca bannerul este platit o singura data de beneficiar, iar din acel moment el va fi afisat de un numar nelimitat de ori pe parcursul celor trei ani garantati de valabilitate.

   Comparativ cu o singura aparitie in ziar, bannerul pe acest website este de mii de ori mai eficient deoarece reclama este afisata zilnic tuturor vizitatorilor website-ului.

          Despre Junior Chamber International

   Junior Chamber International (JCI) este cea mai importanta organizatie pentru tinerii lideri si antreprenori din lume.

   Avand peste 200.000 de membri activi in peste 120 de tari si milioane de alumni, care se implica in numeroase proiecte si programe de dezvoltare, JCI militeaza pentru implicarea tinerilor in viata economica, politica si sociala a comunitatii lor.

   Junior Chamber International activeaza de 5 ani in Romania, in Bucuresti, Timisoara, Constanta, Brasov, Iasi (2005) si Cluj-Napoca.

Pages:« Prev1234567891011121314